IZGLĪTĪBAS UN KOMPETENČU NĀKOTNE
Pētniecības virziens sociālajās zinātnēs aptver tādas tēmas kā augstākās izglītības ieinteresēto pušu vajadzību novērtēšana, pedagogu profesionālā attīstība, mācību programmu inovācija un dizains, nozares un akadēmisko aprindu sadarbība, 21. gadsimta prasmju apguve studentu vidū, efektīva AII vadība, pētījumi par tehnoloģiju lomu mācību procesa uzlabošanā, institucionālā kultūra un pārmaiņu vadība, uz studentiem orientēta mācību vide, izglītības politikas ietvaru izpēte, ētiskas līderības un sociālās atbildības lomas izpēte 21. gadsimta darbaspēkā, mūža garumā mācīšanās, datu pratības nozīmes izpēte, uzņēmējdarbībai nepieciešamo prasmju analīze, kultūras kompetences un daudzveidības izpratnes nozīmes pārbaude globalizētā pasaulē, jaunu tehnoloģiju, piemēram, mākslīgā intelekta, ietekme uz darbaspēku un sabiedrību izpēte un citi.
Galvenā uzmanība tiek pievērsta pētījumiem, kas saistīti ar SDG4 “Kvalitatīva izglītība”.
PĒTNIECĪBAS GRUPA:
Pētījumu koordinatore:
Dr.oec. Jevgenija Dehtjare, EKA Zinātniskās institūcijas attīstības vadītāja, docente, pētniece.
Sertificēts karjeras izaugsmes veicējs, Latvijas Ekonomistu asociācijas biedrs, EUMMAS (Eiropas Mārketinga un menedžmenta asociācijas) un Network IQ kopienas biedrs. Absolvējusi Rīgas Tehnisko universitāti un strādājusi ISMA augstskolā (Latvija) par Biznesa administrācijas tūrisma programmu direktori, akadēmisko sakaru prorektoru un pētnieci. Vairāk nekā 55 zinātnisku darbu autore ekonomikas, uzņēmējdarbības, vadības, tūrisma, viesmīlības un izglītības jomā. Viņa ir “Dnipro Scientific Journal of Public Administration, Psychology, Law” redkolēģijas locekle un EKA etECH konferences organizācijas komitejas locekle.
E-pasts: jevgenija.dehtjare@eka.edu.lv
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6859-2327
Pētnieku komanda
Dr. Kristine Uzule, Researcher, EKA University of Applied Sciences (Latvia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2633-6069
Dr. paed. Larisa Turuševa, Researcher, Associate Professor, EKA University of Applied Sciences (Latvia), ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4134-7038
Dr. oec. Oksana Lentjusenkova, Researcher, Rector, EKA University of Applied Sciences (Latvia), ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6494-1534
Dr. oec. Jelena Titko, Researcher, Professor, EKA University of Applied Sciences (Latvia), ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1333-0941
Mg. Edgars Cerkovskis, Research Assistant, EKA University of Applied Sciences (Latvia), ORCID: https://orcid.org/0009-0001-5146-7167
PhD. cand. Julija Mironova, Business Administration in Tourism study program director, ISMA University of Applied Sciences (Latvia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3090-6220
Mg. Diana Lapkis, CEO of NewDoor (Latvia)Mg. Galina Berjozkina, Program Director, City Unity College (Cyprus), ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9821-4709
Mg. Igor Mogila, Researcher, International Science Group (Ukraine)
Dr. oec. Liudmila Hanushchak-Yefimenko, Vice-Rector, Kyiv National University of Technologies and Design (Ukraine), ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4458-2984
Ph. D. Remigijus Kinderis, Director, Klaipeda University of Applied Sciences (Lithuania), ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2942-7342
Mg. Lika Kiladze, Founder, Education Development and Employment Center (Georgia)
Ph.D. Mourine Achieng, Researcher, Cape Peninsula University of Technology (South Africa), ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6368-8533
Dr. Khalil AÏT SAÏD, Assistant Professor in HRM, ISM-IAE-UVSQ-Paris Saclay, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0924-0636
Dr. Hamza Nidaazzi, Researcher, Cadi Ayyad University (Marocco), ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9780-3448
Dr. Debjani Banerjee, Professor, VIvekanand Education Society′s Business School (India), ORCID: https://orcid.org/0000-001-7326-2544
Saltanat Meiramova, Associate Professor, candidate of pedagogical sciences, EAGI A.K. Kussayinov Eurasian Humanities Institute, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3204-1523
Ljupcho Efremov, Assistant Professor, American University of The Middle East (Kuwait), ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2660-4422
Dr Neerja Kashive, Associate Dean Research & Head FPM, VES Business School, Mumbai (India), ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3259-9631
Zsuzsanna Géring, PhD., Senior Research Fellow, Budapest Business University, Hungary, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8242-950X
Dr. CSc. Tamás Gáspár, Associate Professor, Budapest Business University, Hungary, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6932-1994
ATBILSTĪBA VALSTS STRATĒĢISKAJOS DOKUMENTOS IZSTĀDĪTAJIEM MĒRĶIEM
- NAP2027 prioritāte "ZINĀŠANAS UN PRASMES PERSONISKAI UN VALSTS IZAUGSMEI". Rīcības virzieni – “Zinātne sabiedrības, tautsaimniecības attīstībai izaugsmei un drošībai”, “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība”, “Izglītība ekonomikas izaugsmei”, “Pieaugušo izglītība”, “Iekļaujoša izglītības vide” https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027_apstiprin%C4%81ts%20Saeim%C4%81_1.pdf
- ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķi – SDG 4, Quality Education https://sdgs.un.org/goals/goal4
- ES Digitālās izglītības rīcības plāns – 2. prioritāte, 3. darbība. https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan
- ESAO 21. gadsimta prasmes — P21 ietvars 21. gadsimta mācībām https://www.battelleforkids.org/wp-content/uploads/2023/11/P21_Framework_Brief.pdf
- UNESCO Izglītība ilgtspējīgai attīstībai: ceļvedis –prioritārās darbības jomas 3., 4.. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802
- RIS3
- Latvijas EM “Zinātnes, tehnoloģiju attīstības un inovāciju pamatnostādnes 2021.-2027.gadam” – 2.apakšmērķis, rīcības virzieni 2.1. – 2.4. https://polsis.mk.gov.lv/documents/7053
- LR MK “Par Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam”. - Darbības mērķi 1.-4. https://likumi.lv/ta/id/324332-par-izglitibas-attistibas-pamatnostadnem-20212027-gadam
REZULTĀTI
Pētniecības raksti:
- Dehtjare, J., & Uzule, K. (2023). Sustainable Higher Education Management: Career Drivers of Academic Staff. Journal of Teacher Education for Sustainability, 25(2), 89–105. https://doi.org/10.2478/jtes-2023-0018 SCOPUS Q2
- Uzule K., Dehtjare J., Turuseva L., Mironova J.(2023). Education for sustainable development. In: Proceedings of the International Scientific Conference “Sustainable and Socially Responsible Development in the Network of Socioeconomic Relations”, September 29-30, 2023, Gdansk, Poland, 46-47
- Titko, J., Steinbergs, K., Achieng, M., Uzule, K. (2023). Artificial Intelligence for Education and Research: Pilot Study on Perception of Academic Staff. Virtual Economics, 6(3), 7-19. https://doi.org/10.34021/ve.2023.06.03(1) SCOPUS Q2
- Titko, J., Uzule, K., Tambovceva, T., Koshkin, I., Verina, N., Radionovs, J., Liepins, A., (2023). Entrepreneurship competences for ICT students: Latvian and Kazakh samples. In: Proceedings of the International Scientific Conference “Business and Management 2023”, May 11-12, 2023, Vilnius, Lithuania, 402-409. https://bm.vgtu.lt/index.php/verslas/2023/paper/viewFile/1108/564
- Titko, J., Bistrova, J., Budanceva, J., Uzule, K., Verina, N. (2023) Knowledge, attitude and behavior towards investments: pilot study on Latvian sample. In: Proceedings of the International Scientific Conference “Business and Management 2023”, May 11-12, 2023, Vilnius, Lithuania, 229-236. https://bm.vgtu.lt/index.php/verslas/2023/paper/viewFile/971/535
- Titko, J., Uzule, K., Zarina, V., Shina, I., Verina, N., Cerkovskis, E., Budanceva, J., Pildavs, J. (2022). Teaching financial literacy in a global economic era: the outcomes of learning experiment in Latvia. In: Proceedings of the International Scientific Conference ”Globalization and its Socio-Economic Consequences 2022”, October 12-13, 2022, Rajecke Teplice, Slovak Republic, 1464-1474. https://globalizacia.com/wp-content/uploads/2023/02/Globalizacia_2022.pdf
- Svirina, A., Lopatin, A., & Titko, J. (2021). Analysis of students performance in relation to the results of state unified exam: the case of Russian university. Business, Management and Economics Engineering, 19(1), 170-179. https://doi.org/10.3846/bmee.2021.14201 WOS:000652186600011 SCOPUS
- Titko, J., Bierne, J. (2019). Competence Development of Young Entrepreneurs through Educational Innovations. Marketing and Management of Innovations, 3, 255-264. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-19 WoS: 000488243600019
- Bierne, J., Svirina, A., Titko, J. (2019). E-Learning and E-Teaching Effectiveness: Academic Staff Perception // In: Kabashkin I., Yatskiv (Jackiva) I., Prentkovskis O. (eds) Reliability and Statistics in Transportation and Communication. RelStat 2018. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 68, 768-778. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-12450-2_74 SCOPUS
Saistītie projekti:
- „Accelerating ICT students′ start-up development competence via interdisciplinary modular courses in the HEI curricula” - UXiship. Ref. No. 609870-EPP-1-2019-DE-EPPKA2-CBHE-JP https://www.augstskola.lv/?parent=352&lng=eng
- „Development of a virtual learning space as a tool for developing students′ critical thinking, communication, collaboration and creativity skills in the context of COVID19” – VILESA. Ref. No. 2021-1-LT-01-KA220-HED-000023551 https://www.augstskola.lv/?parent=444&lng=eng
- Building Forward Better’ ecosystems - Harnessing the power of networked communities to scale-up and accelerate the impact of entrepreneurial universities – Network IQ Alliance https://www.augstskola.lv/?parent=459&lng=eng
- “Boosting Circular Economy Competences for STEM Teachers” (Circular STEM). https://www.augstskola.lv/?parent=509&lng=eng
PĒTĪJUMU IZPLATĪŠANA UN IETEKME
- Report at International Multidisciplinary Conference "Challenges of Contemporary Higher Education" - CCHE 2024, January 29-February 3, 2024, Belgrad, Serbia. Digital innovations in the Baltic countries as a tool of digital economy for working market
- Keynote speech at the International Scientific Conference “SOCIETAL INTERACTIONS: RETHINKING MODERN ISSUES", November 16, 2023, Klaipeda, Lithuania. Higher education in Bani world: a need for change
- Report at International Scientific Conference “SOCIETAL INTERACTIONS: RETHINKING MODERN ISSUES", November 16, 2023, Klaipeda, Lithuania. Building a bridge between entrepreneurship competence framework and sustainable development goals (SDG) for attaining SDG4 “quality education”
- Report at International Scientific Conference “SOCIETAL INTERACTIONS: RETHINKING MODERN ISSUES", November 16, 2023, Klaipeda, Lithuania. Value creation of inclusive education in Latvian education policy documents
- Keynote speech at the International Scientific Conference “Business and Management 2023”, May 12-13, 2023, Vilnius, Lithuania. Artificial Intelligence in Education: Threats or Opportunities?
- Report at the International Scientific Conference “Business and Management 2023”, May 11-12, 2023, Vilnius, Lithuania. Entrepreneurship competences for ICT students: Latvian and Kazakh samples
- Report at the International Scientific Conference “Business and Management 2023”, May 11-12, 2023, Vilnius, Lithuania. Knowledge, attitude and behaviour towards investments: pilot study on Latvian sample
- Report at the International Scientific Conference ”Globalization and its Socio-Economic Consequences 2022”, October 12-13, 2022, Rajecke Teplice, Slovak Republic. Teaching financial literacy in a global economic era: the outcomes of learning experiment in Latvia.
- 2023/09/21-22. VI International Economic Forum “OPEN INNOVATION: from the Creativity of the Individual to an Innovative Science-Based Economy”. Latvian Academy of Sciences. EKA organized session "Financial Literacy and Innovations in the Financial Sector". https://economicforum.lv/wp-content/uploads/2023/09/PROGRAMMA_FORUM_19.09.23-1.pdf
- Čerkovskis, E. Opinion publication “Lielākā daļa pat nesaprot, kā rēķinus apmaksāt!” https://www.la.lv/lielaka-dala-pat-nesaprot-ka-rekinus-apmaksat-cerkovskis-skaidro-sabiedribas-izpratni-par-energetiku/komentari
- Čerkovskis, E. Presentation at the Bank of Latvia teachers’ konference “Does life in virtual reality require financial literacy?” https://www.naudasskola.lv/lv/piedalies/konference-skolotajiem-vai-dzivei-virtualaja-realitate-nepieciesama
- 24/08/2022. Bank of Latvia organized a conference for teachers “Does life in virtual reality require financial literacy? Economic news and 100-years of experience of the Bank of Latvia.” EKA research assistant Edgars Čerkovskis organized a workshop “Virtual reality tools for the study process” for the teachers of grades 7-9.
SADARBĪBA AR INDUSTRIJU, AKADĒMISKO UN PUBLISKO SEKTORU, KĀ ARĪ AR NVO
Partneris |
Sektors |
Valsts |
Aktivitātes |
HEInnovate - Eiropas Komisijas Izglītības un kultūras ģenerāldirektorāta sadarbībā ar ESAO iniciatīva, kuras mērķis ir uzlabot un izcelt AII iesaisti uzņēmējdarbībā. https://www.heinnovate.eu/en |
Publiskais |
EU |
Dalība HEInnovate Train the Trainer seminārā, Briselē, 2023. gada 23.-24. novembrī. |
Sociālās uzņēmējdarbības akselerators “New Door”, https:///www.newdoor.lv Sadarbības līgums No. 16-10/23/01 |
Bizness |
Latvija |
Dalība izlaiduma pasākumā 2023. gada 23. maijā. Akcelerācijas programma ir daļa no Eiropas Sociālā fonda finansētā Labklājības ministrijas sociālās uzņēmējdarbības aktivitāšu cikla "Attīstīsim sociālo uzņēmējdarbību kopā!" |
Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūts https://eilza.lv/
2)Sadarbības līgums No. 4-17/19/16 |
Zinātne |
Latvija |
1. VI Starptautiskā ekonomikas foruma “OPEN INOVATION: no indivīda radošuma uz inovatīvu zinātnē balstītu ekonomiku” organizēšana, sesija “Finanšu pratība un inovācijas finanšu sektorā”. https://economicforum.lv/wp-content/uploads/2023/09/PROGRAMMA_FORUM_19.09.23-1.pdf 2. Starptautiskā ekonomikas foruma “FUTURE ECONOMY: Globalization Challenges arced by Europe and Baltics in the 21st century” organizēšana. (Līgums no 21.11.2019.) https://economicforum.lv/partners/ |
WSB Merito universitāte Poznaņā 2020/37/B/HS4/02611 |
AI |
Polija |
EKA studentu dalība eksperimentā projekta „Patērētāju ekonomiskā (ne)pratība. Izpētīt indivīdu cerības, pamatojoties uz eksperimentiem un algoritmiskām metodēm” (Nacionālā zinātnes centra finansēts projekts) |
Finanšu izglītības biedrība https://www.finib.lv/ Sadarbības līgums No. 4-17/21/04 |
Bizness, publiska |
Latvija |
Sadarbība ar Finanšu izglītības asociāciju (NASDAQ, "Alphinox Quality", Stokholmas Ekonomikas augstskola, "VA Communications") par pētījumu veikšanu par tēmu "Zināšanas un attieksme pret finanšu ieguldījumiem jauniešu vidū". |
Latvijas banka https://www.bank.lv/ |
Valsts, bizness |
Latvija |
Latvijas iedzīvotāju finanšu pratības stratēģijas 2021.-2027.gadam īstenošana https://www.bank.lv/en/component/content/article?id=12782:latvijas-banka-will-be-the-responsible-institution-in-the-field-of-financial-literacyDarba grupā ir iesaistīti pārstāvji no daudzām institūcijām, piemēram, Ekonomikas ministrijas, Patērētāju tiesību aizsardzības centra, Nodarbinātības valsts aģentūras, Finanšu sektora asociācijas, Latvijas Apdrošinātāju asociācijas, BA Biznesa augstskolas un finanses, Rīgas Tehniskā universitāte, EKA Augstskola, Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”, Akciju sabiedrība “NASDAQ Riga”, AS “SEB banka”, Luminor Bank AS meitas uzņēmums Latvijā, AS “Swedbank”, SIA “Intrum Latvia”, “Junior Achievement Latvia” un citi. https://www.finansupratiba.lv/zinas/paraksta-sadarbibas-memorandu-latvijas-iedzivotaju-finansu-pratibas-strategijas-ieviesanai/ |
Eiropas digitālo mācību tīkls (Dlearn). https://dlearn.eu/ |
AI, bizness |
EU |
1. Konferences FuturEdu2023 organizēšana https://www.augstskola.lv/index.php?parent=545&lng=en 2. Projekts: GREENENTRE4DEAF: Inovatīvu un iekļaujošu mācīšanas un mācīšanās stimulēšana augstākās izglītības iestādēs, izmantojot VR simulācijas digitālai un zaļai uzņēmējdarbībai. cilvēki ar dzirdes traucējumiem Erasmus+ KA220-HED-DE0381DD. |
International Science Group (ISG) https://isg-konf.com/ Sadarbības līgums No. 16-10/23/02 |
AI, bizness |
Ukraina |
Piedalīšanos pētījumā un raksta izveidē “IMPROVING QUALITY OF ADMINISTRATION PROCESS IN HEIs: PROFESSIONAL COMPETENCE PERCEIVED BY ACADEMIC STAFF IN UKRAINE” https://sciendo.com/article/10.2478/jec-2024-0001 |
Latvijas kosmosa industrijas asociācija (LAIK) Sadarbības līgums No. 16-10/23/04 |
Bizness |
Latvija |
https://www.researchlatvia.gov.lv/lv/events/cassini-hakatons-latvija |