IEKĻAUŠANA UN DAUDZVEIDĪBA AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ
Sociālo zinātņu pētniecības virziens "Iekļaušana un daudzveidība augstākajā izglītībā" aptver tādas tēmas kā vienlīdzīga piekļuve, nelabvēlīgo grupu pārstāvība un institucionālās politikas ietekme uz nepietiekami pārstāvētām sabiedrības grupām, kā arī tādu faktoru kā īpašas vajadzības, kultūra, sociālekonomiskais statuss un dzimums ietekme uz studentu pieredzi un akadēmiskajiem rezultātiem.
Pētījumos tiek analizēta arī dažādības, vienlīdzības un iekļaušanas iniciatīvu efektivitāte, tostarp pozitīva rīcība un iekļaujošas izglītības metodes un prakses, kā arī dažādu identitāšu mijiedarbība akadēmiskajā vidē. Šo iniciatīvu mērķis ir identificēt šķēršļus un izstrādāt stratēģijas, lai veidotu vienlīdzīgāku un iekļaujošāku izglītības vidi.
Šī pētniecības virziena ietvaros veiktās aktivitātes saskan ar Ilgtspējīgas attīstības mērķiem (IAM) Nr. 4 „Kvalitatīva izglītība” un Nr. 10 „Nevienlīdzības mazināšana”.
PĒTNIEKU KOMANDA:
Pētījumu koordinatore: Dr. psych. Kristīne Užule, pētniece, asociētā profesore uzņēmējdarbības jomā, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija).
Viņa ir Latvijas Zinātņu padomes eksperte divās jomās – ekonomikā un uzņēmējdarbībā, kā arī izglītības zinātnēs. Viņas pētnieciskās publikācijas aptver uzņēmējdarbības, vadības, digitalizācijas un kompetenču jomas. Viņa ir piedalījusies Eiropas digitālo un zaļo kompetenču viecināšanas pētniecības projektos. Viņa ir Eiropas Mārketinga un vadības asociācijas (EUMMAS) Cilvēkresursu Vadības centra un redkolēģijas locekle, kā arī etECH konferences orgkomitejas locekle.
E-pasts: kristine.uzule@eka.edu.lv
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2633-6069
Pētnieki
- Dr. oec. Aija Sannikova, docente, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1364-4035
- Dr. phil. Velga Vēvere, profesore, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9752-5353
- Dr. oec. Jelena Titko, profesore, pētniece. Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1333-0941
- Dr. oec. Inga Shina, profesore, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6362-6383
- Ph.D. Mijalche Santa, Associate Professor, Ss. Cyril and Methodius University in Skopje (North Macedonia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0455-5498
- Ph.D. Aleksandra Karovska Ristovska, asociētā profesore, Ss. Cyril and Methodius University in Skopje (North Macedonia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8570-8969
- Dr. oec. Jevgenija Dehtjare, docente, pētniece, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6859-2327
- Dr. oec. Vita Zariņa, pētniece, profesore, Ekonomikas un kultūras augstskola Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5580-6114
- Dr. oec. Ilona Lejniece, docente, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6402-5141
- Ph.D. cand. Nataļja Verina, docente, doktorante. Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2106-8314
- Edgars Čerkovskis, docents, pētnieciskais asistents. Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0009-0001-5146-7167
- Oļegs Ņikadimovs, pētnieciskais asistents, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9676-0586
- Mg. Diana Lapkis, CEO, līdzdibinātāja, NewDoor (Latvija)
- Bojan Kitanovikj, doktorants, Ss. Cyril and Methodius University in Skopje (Ziemeļmaķedonija). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1968-8955
- Dr. oec. Kaspars Šteinbergs, pētnieks, docents, Ekonomikas un kultūras augstskola (Latvija). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1506-128X
ATBILSTĪBA VALSTS STRATĒĢISKAJOS DOKUMENTOS UZSTĀDĪTAJIEM MĒRĶIEM
- Latvijas Nacionālais attīstības plāns (NAP) 2021.-2027.g. stratēģiskie mērķi: sociālā uztecēšanās un vienlīdzīgas iespējas. https://www.mk.gov.lv/lv/media/15162/download?attachment
- NAP (2021-2027) prioritāte “Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei”. https://www.mk.gov.lv/lv/media/15162/download?attachment
- ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķis (IAM) Nr. 10 “Mazināta nevienlīdzība”.https://sdgs.un.org/goals/goal10
- ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķis (IAM) Nr. 4 “Kvalitatīva izglītība”. https://sdgs.un.org/goals/goal4
- OECD (2023). Public employment and management. https://www.oecd.org/en/topics/policy-issues/public-employment-and-management.html
- OECD (2023). Equity and inclusion in education, finding strength through diversity (Vienlīdzība un iekļaušana izglītībā: Spēka atrašana caur dažādību, LV). https://www.oecd.org/en/publications/equity-and-inclusion-in-education_e9072e21-en.html
- UNESCO (2023). Reaching out to all learners: A resource pack for supporting inclusion and equity in education (Sasniedzot visus izglītojamos: Resursu komplekts iekļaušanas un vienlīdzības atbalstam izglītībā, LV). https://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/medias/fichiers/2023/10/unesco_bie_2021_web_inclusive_education_resrouce_pack.pdf
PĒTNIECĪBAS REZULTĀTI
Pētniecības raksti:
- Sannikova, A., & Titko, J. (2021). Social entrepreneurship and social inequality: A case study of Latvia. In Economic Science for Rural Development Conference Proceedings, 55, 188-195. https://doi.org/10.22616/ESRD.2021.55.019
- Vevere, V. (2021). Marta Nusbauma: Humanisms, emociju terapija un religiska iecietiba. Religiski-filozofiski raksti, XXIX, 117-135. https://doi.org/10.22364/rfr.29. SCOPUS
- Lentjushenkova, O. (2021). Human capital development at higher education institutions. Economics and Culture, 18(2) 5-14. https://doi.org/10.2478/jec-2021-0010. (ERIH+, EBSCO, ProQuest u.c.)
Projekti:
- 2024.g. – 2027.g.: Erasmus+ KA220 programma. Projekts “GREENENTRE4DEAF: Stimulating innovative and inclusive teaching and learning in HE through VR simulations for digital and green entrepreneurship for people with hearing impairments” (“GREENENTRE4DEAF: Novatoriska un iekļaujoša pasniegšanas un mācīšanās veicināšana augstākajā izglītībā, izmantojot VR simulācijas digitālajai un zaļajai uzņēmējdarbībai cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem”, LV)
- 2022.g. – 2024.g.: Erasmus+ KA220 programma. Projekts “BENEFIT: Blended learning and evaluation practices for inclusive digital higher education” (“BENEFIT: Jauktās mācīšanās un novērtēšanas prakses iekļaujošai digitālajai augstākajai izglītībai”, LV)
PĒTNIECĪBAS REZULTĀTU IZPLATĪŠANA UN SOCIĀLĀ IETEKME
- 2024. g. 24.-25. aprīlis. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Emerging Trends in Economics, Culture, and Humanities (eTECH) 2024”, Jūrmala, Latvija. Enhancing sustainability of higher education institutions in Europe: A contingency management model for bridging a gap between the legislation and implementation levels of inclusivity for people with disabilities
- 2023. g. 16. novembris. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Societal Interactions: Rethinking Modern Issues”, Viļņa, Lietuva. Value creation of inclusive education in Latvian education policy documents
- 2023. g. 8. novembris. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā un pedagoģiskajā konferencē “Future of Education and Skills (FuturEDU) 2023”, Rīga, Latvija. BENEFIT project as an example of inclusive digital higher education
- 2023. g. 8. novembris. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā un pedagoģiskajā konferencē “Future of Education and Skills (FuturEDU) 2023”, Rīga, Latvija. Are we ready for diverse study environment in EKA University of Applied Sciences?
- 2023. g. 8. novembris. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā un pedagoģiskajā konferencē “Future of Education and Skills (FuturEDU) 2023”, Rīga, Latvija University social responsibility, inclusivity, diversity and human skills: Stakeholders′ perceptions
- 2023. g. 8. novembris. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā un pedagoģiskajā konferencē “Future of Education and Skills (FuturEDU) 2023”, Rīga, Latvija . Inclusive digital education – a tool to understand circular economy (autore: Cudečka-Puriņa, N., pētniece, Ekonomikas un kultūras augstskola; asociētā profesore, Banku augstskola, Latvija)
- 2023. g. 19.-21. aprīlis. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā konferencē “Emerging Trends in Economics, Culture and Humanities (eTECH) 2023”, Rīga, Latvija. The relationship between economic development and human development in Latvia
- 2023. g. 13. aprīlis. /03/13. Ziņojums starptautiskajā zinātniskajā konferencē “European Processes ICEP 2023”, Kauņa, Lietuva. Social innovation and gender equality in higher education institutions: Evidence from private university in Latvia
SADARBĪBA AR INDUSTRIJU, AKADĒMISKO UN PUBLISKO SEKTORU, KĀ ARĪ AR NVO
Partneris |
Sektors |
Valsts |
Aktivitātes |
Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija (LSUA). https://sua.lv/biedri/ Sadarbības līgums Nr. 4-17/24/10 |
Bizness |
Latvija |
Noslēgts sadarbības līgums par sadarbības virzienu - Eiropas sociālās uzņēmējdarbības aptaujas (European Social Enterprise Monitor (ESEM) datu tīrīšanu un Latvijas ESEM pārskata izveidi, aprakstot, analizējot datus un veidojot pārskata dizainu) |
Latvijas Ekonomistu asociācija (LEA). http://leaekonomisti.lv/par-lea/ |
Bizness |
Latvija |
Pētniecības virziena dalībnieki aktīvi piedalās biedrības sapulcēs |
Sociālās uzņēmējdarbības akselerators “New Door”. Sadarbības līgums Nr. 16-10/23/01 |
Bizness |
Latvija |
Kopīgu sekciju organizēšana FuturEDU un etECH konferencēs, zinātnisko rakstu līdzautorība, atbalsts sociālās akselerācijas programmām, mentorings u.c. |
“Reach for Change”, bezpeļņas organizācija. Sadarbības līgums Nr. 16-10/23/04-1 |
Bizness |
Latvija |
Inkubatora sociālo programmu atbalsts, mentorings, semināru un vieslekciju organizēšana |