#teirstudet #ekaiedvesmo
Mūsu maģistri, Zīmola dizaina 1. un 2. kursu studenti, piedalījās pasākumā “Dizaina sprints”.
Radošajā darbnīcā studenti izstrādāja UX (lietotājpieredzes) dizainu zemnieku saimniecībai "Lielvaicēni".
Pasākuma organizatore – SEB bankas UX dizainere un digitālā antropoloģe – Elizabete Grīnblate dalās ar pieredzi “Dizaina sprinta” vadībā:
Pavisam nesen vadot aizraujošu darbnīcu par pakalpojuma dizaina pamatiem Ekonomikas un Kultūras augstskolas Zīmola dizaina maģistrantūras studentiem, es nonācu pie abstrakcijas, ka UX (lietotājpieredze) bez lietotāja ir vienkārši X - kaut kas nezināms. Turklāt pasaulē, kurā milzīgu lomu spēlē dizaina mijiedarbība uz patērētāju (un arī otrādi), neiekļaut vien dažus UX principus ikdienas darbos, kas saistās ar pakalpojuma sniegšanu, gluži vienkārši maksā lielu naudu [1]. UX apzīmē to interakciju, kas veidojas starp lietotāju vai patērētāju un produktu, sistēmu, pakalpojumu. Katru dienu mēs nokļūstam šādu attiecību modelī - vai nu tas maksājot rēķinus internetbankā, vai, ciemojoties pie draugiem, mēģinot saprast, kā strādā dušas jaucējkrāns.. Labs dizains ir tāds, kas lietotājam šķiet tik intuitīvs un pašsaprotams, ka mijiedarbība var pat likties nenotikusi. Labs piemērs ir t.s. Normana durvis [2] - ja durvīs ir iestrādāti "pareizie" lietojamības signāli, cilvēkiem liksies pašsaprotami, ka durvis ir jāgrūž, nevis jāvelk. Neintuitīvi veidots pakalpojuma dizains var rezultēties ar traumām un pat upuriem [3]. Uz lietotāju centrēts dizains nenozīmē tikai estētiski veidotu mājaslapu. Tas ir biznesa stratēģisks elements, kas var uzlabot produktu un pakalpojumu efektivitāti. Izpratne par lietotāju vajadzībām ļauj uzņēmumiem izveidot produktus, kas tieši atbilst tirgus un klienta prasībām. Darbnīcā par dizaina pamatiem un UX metodoloģiju tika izveidoti četri risinājumi Z/S "Lielvaicēni" sniegtajiem pakalpojumiem. Studenti, pamatojoties uz t.s. iteratīvo dizaina procesu un dubultā dimanta (double diamond) ciklu, izgāja cauri visām UX projekta stadijām - apzinot izaicinājumus un empatizējot ar lietotājiem, studenti ģenerēja idejas, tās pārveidojot īstos prototipos, kuri tika testēti. Lietotāju līdzdalība un atgriezeniskā saite ir arkārtīgi svarīgi posmi ne tikai izpētes laikā, bet arī ideju ģenerēšanā un prototipu testēšanā. Par šķietami visizaicinošāko procesa sadaļu kļuva eksperimentālās domāšanas kā UX principa apguve. „Kļūdīties ātri = kļūdīties lēti” definējums var sākotnēji šķist nepraktisks, taču, jo ātrāk hipotēze tiek pierādīta, jo ātrāk uzlabots un lietotājam draudzīgāks var kļūt prototips. Tādējādi par svarīgu dizaina domāšanas principu kļūst uzsvars uz procesu, nevis gala risinājumu! Vēlos pateikties Ekonomikas un Kultūras augstskolas Zīmola dizaina maģistrantūras studentiem par uzdrīkstēšanos un darbasparu; Zīmola dizaina programmas vadītājai Ksenijai Miļčai par uzticību un viesmīlību; Z/S "Lielvaicēni" pārstāvim par atvērtību un atgriezeniskās saites sniegšanu! Uz tikšanos citās nodarbībās!
[3] Kreger, A. (2023). Irresponsible Financial UX Design Can Cause Death. UXDA. DOI: 10.13140/RG.2.2.30253.77289.