DIGITĀLĀ EKONOMIKA UN DIGITĀLĀ TRANSFORMĀCIJA
Virziena "Digitālā ekonomika un digitālā transformācija" pētījumi pēta digitālo tehnoloģiju dziļo ietekmi uz biznesa modeļiem, ekonomikas struktūrām un sabiedrības mijiedarbību. Tajā tiek pētīts, kā digitālās inovācijas pārveido nozares, uzlabo produktivitāti un veicina ekonomikas izaugsmi. Šī pētījuma virziena mērķis ir sniegt ieskatu stratēģijās un politikās, kas nepieciešamas, lai virzītos un izmantotu digitālo revolūciju ilgtspējīgai ekonomikas attīstībai.
Galvenā uzmanība tiek pievērsta pētniecībai saistībā ar SDG9 mērķi "Rūpniecība, inovācijas un infrastruktūra".
PĒTNIECĪBAS KOMANDA:
Pētījumu koordinatore: Dr. Jeļena Titko, profesore, EKA augstskolas Zinātnes un starptautiskās sadarbības prorektore; Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūta pētniece; Latvijas Ekonomistu asociācijas (Latvija) priekšsēdētāja vietniece.
J. Titko ir Latvijas Zinātnes padomes eksperte ekonomikas un uzņēmējdarbības un izglītības vadības jomā; Lietuvas Pētniecības padomes eksperte; vairāk nekā 70 zinātnisku darbu autore ekonomikas, uzņēmējdarbības, vadības un izglītības jomā; Eiropas Mārketinga un vadības asociācijas (EUMMAS) zinātniskās komitejas locekle.
Viņa ir žurnāla “Ekonomika un Kultūra” galvenā redaktore un zinātniskās padomes locekle žurnālos “Uzņēmējdarbība, vadība un ekonomikas inženierija”, “Mārketings un inovāciju vadība”, “Scientia et Societas”, “Sociālekonomiskās un humanitārās studijas”, “Sociālekonomiskie izaicinājumi” un “Uzņēmējdarbības ētika un vadība”.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1333-0941
E-pasts: jelena.titko@eka.edu.lv
Pētījumu koordinatore: Nataļja Verina, (Mg.iur., PhD kandidāte), docente, studiju programmu “Vadības zinības” direktore (bakalaura līmenis); EKA augstskolas Zinātniskās institūcijas zinātniskā asistente (Latvija).
Absolvējusi Latvijas Policijas akadēmiju, Rīgas Tehnisko universitāti (Latvija).
N. Verina kā studiju programmas vadītāja piedalījusies Valsts administrācijas skolas Valsts administrācijas digitālās akadēmijas izveidē un attīstībā.
Viņas zinātniskās intereses ir vērstas uz cilvēkresursu aspektiem organizācijas digitālās transformācijas procesā un darbinieku digitālajām prasmēm. Vairāku pētījumu un rakstu autore.
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2106-8314
E-pasts: natalija.verina@eka.edu.lv
Pētnieki
- Dr. Kristine Uzule, Researcher, EKA University of Applied Sciences (Latvia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2633-6069
- PhD. cand. Julija Mironova, Research Assistant, EKA University of Applied Sciences (Latvia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3090-6220
- Zanda Gobniece, Research Assistant, EKA University of Applied Sciences (Latvia). ORCID: https://orcid.org/0009-0001-3370-3509
- Martin Kiselicki, Teaching & Research Assistant, PhD in Organizational Sciences & Management, Economic Faculty – Skopje, University Ss. Cyril & Methodious (N. Macedonia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0439-8090
- Anna Pavelieva, PhD, National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic", (Ukraine). https://orcid.org/0000-0002-2306-1928
- Dr. Katie Power, Head of Department, Marketing & International Business, Munster Technological University (Ireland). https://orcid.org/0000-0002-6223-5660
- Bruno Raguž, Mg.art. University of Applied Sciences Baltazar Zaprešić (Croatia). https://orcid.org/0000-0001-6982-0259
- Nino Pataraia, PhD. Ilia State University (Georgia). https://orcid.org/0000-0001-6741-4580
- Tomas Hlavsa, PhD Czech University of Life Sciences Prague (Czech Republic). https://orcid.org/0000-0001-9240-5512
- Claudia Maier, Mg. University of Applied Sciences Burgenland GmbH (Austria). https://orcid.org/0000-0002-2382-3398
- Grigor Hayrapetyan, PhD cand., Yerevan State University (Armenia). https://orcid.org/0009-0008-1088-4504
- Tsovinar Adamyan, PhD cand., Yerevan State University (Armenia). https://orcid.org/0000-0003-4207-5898
- Shani Oppenheim-Weller, Dr.psyh. Hadassah Academic College (Israel). https://orcid.org/0000-0002-6608-5524
- Ayelet Goldstein, PhD, Hadassah Academic College (Israel). https://orcid.org/0000-0003-0794-3653
- Ilona Lejniece, Dr.oec., EKA University of Applied Sciences (Latvia). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6402-5141
- Elvis Dibaņins, PhD cand., EKA University of Applied Sciences (Latvia). ORCID: https://orcid.org/0009-0002-9463-7987
ATBILSTĪBA VALSTS STRATĒĢISKAJOS DOKUMENTOS UZSTĀDĪTAJIEM MĒRĶIEM
- Nacionālais attīstības plāns - NAP2027. 3. prioritāte “Uzņēmējdarbības konkurētspēja un materiālā labklājība”, virziens: Produktivitāte, inovācijas un eksports. 4. prioritāte “Kvalitatīva dzīves vide un reģionālā attīstība”, virziens “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi” https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027__LAT_2.pdf
- Ministru kabineta rīkojums Nr. 490 no 07.07.2021. “Par digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam” https://likumi.lv/ta/id/324715
- Ministru kabineta noteikumi Nr.435 no 07.2022. “Eiropas atveseļošanas un izturētspējas mehānisma plāna 2.komponentes "Digitālā pārveide" reformas un investīciju virziena 2.1 "Valsts pārvaldes, tostarp pašvaldību, digitālā pārveide" īstenošanas noteikumi” https://likumi.lv/ta/en/en/id/334025
- Ministru kabineta rīkojums Nr. 422 no 07.2023 “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Nacionālo digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālās platformas klientucentrātiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu” https://likumi.lv/ta/id/343565-par-eiropas-savienibas-atveselosanas-un-noturibas-mehanisma-plana-2-komponentes-digitala-transformacija-2-1-reformu
- ESAO (OECD) pārskats par digitālo transformāciju no 10.02.2021. Ģoing Digital in Latvia”, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/8eec1828-en.pdf?expires=1718369703&id=id&accname=guest&checksum=C3DF6BDF78DDF7B8
REZULTĀTI
Pētniecības raksti:
- Gobniece, Z., Titko, J. (2024). Staff Competences for Digital Transformation: Bibliometric analysis. Virtual Economics, 7(1), 25-46. https://doi.org/10.34021/ve.2024.07.01(2)
- Titko, , Steinbergs, K., Achieng, M., Uzule, K. (2023). Artificial Intelligence for Education and Research: Pilot Study on Perception of Academic Staff. Virtual Economics, 6(3), 7-19. https://doi.org/10.34021/ve.2023.06.03(1) SCOPUS Q2
- Uzule, K., & Verina, N. (2023). Digital barriers in digital transition and digital transformation: Literature review. Economics and Culture, 20(1), 125-143. https://doi.org/10.2478/jec-2023-0011
- Verina, N., Titko, J., Shina, I. (2021). Digital Transformation Outcomes in Higher Education: Pilot Study in Latvia. International Journal of Learning and Change (IJLC), 13 (4/5), 459 – 473. https://doi.org/10.1504/IJLC.2021.116661
- Verina, N., Titko, J., Shina, I. (2019). Digital Transformation in Higher Education: academic and administrative staff perception. Proceedings of the 34th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 13-14 November 2019, Madrid, Spain, IBIMA, Madrid, 6783-6792. WOS:000556337409020
- Verina, N., Titko, J. (2019). Digital transformation: conceptual framework // International Scientific Conference „Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering", May 9-10, 2019, Vilnius, Lithuania. – Conference proceedings, pp.719-727. DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073
Saistītie projekti:
- "Innovation grants for students in the interdisciplinary areas of art, culture, economics and IT” - MaKE IT. Ref.No. No. 1.1.1.3/21/A/003 https://www.augstskola.lv/?parent=431&lng=eng
- „Development of a virtual learning space as a tool for developing students′ critical thinking, communication, collaboration and creativity skills in the context of COVID19”. (2021-1-LT-01-KA220-HED-000023551) https://www.augstskola.lv/?parent=444&lng=eng
Maģistru darbi:
- Liga Prancane. Impact of automation processes on improving the quality of accounting processes in Latvian companies
- Zanda Gobniece. Automation of Human Resource Management processes in Latvian companie
- Roshin Shaji. Relationship between digital transformation and performance of small and medium scale enterprises in southern India
- Kaspars Karasevskis. Opportunities for business process automation in retail companies in Latvia
- Winshow Alukka Pauly. The role of digital transformation in the growth of logistics companies in Kerala, India
Citi pētījumu rezultāti:
Within MAKE-IT project. Team “Europa School Mobile” – students from IT study programme. Outcome: a modernized information system for European Distance Education High School (one of the components of the system is mobile application for pupils, parents and staff)
PĒTĪJUMU IZPLATĪŠANA UN IETEKME
- 22.-24.05.2024. Jelena Titko, Maris Cirulis, Dmitrijs Semjonovs, Anna Svirina, Natalja Verina. Relationship between Perception of Digital Transformation and Individual Psychological Capabilities of Academic Staff: Pilot Study in Latvia. Presentation in EUMMAS A2S Conference on Global Social and Technological Development and Sustainability, Bucharest 2024, Romania.
- 25.04.2024. Oksana Lentjushenkova, Julija Surikova, Nataļja Verina, Aurelija Ulbinaite, Kaspars Karasevskis. Drivers influencing trust building in digital economy of small and medium enterprises. Presentation in EKA University of Applied Sciences 8th International Scientific Conference EMERGING TRENDS IN ECONOMICS, CULTURE AND HUMANITIES (etECH2024)
- 25.04.2024. Kristine Uzule, Natalja Verina, Aurelija Ulbinaite, Jevgenija Dehtjare. Relevance of ai skills for the development of entrepreneurial competences. Presentation in EKA University of Applied Sciences 8th International Scientific Conference EMERGING TRENDS IN ECONOMICS, CULTURE AND HUMANITIES (etECH2024)
- 25.04.2024. Elvis Dibanins, Ilona Lejniece. Challenges and innovation to digital transformation in the legal system of Latvia. Presentation in EKA University of Applied Sciences 8th International Scientific Conference EMERGING TRENDS IN ECONOMICS, CULTURE AND HUMANITIES (etECH2024)
- 20.04.2023. Harsh Chauhan, Nataļja Verina, Žanna Černoštana. Personal and institutional barriers perceived by staff of latvian higher educational institutions in the process of digital transformation. Presentation in EKA University of Applied Sciences 7th International Scientific Conference EMERGING TRENDS IN ECONOMICS, CULTURE AND HUMANITIES (etECH2023)
- 09.09.2023. Edgars Čerkovskis. Siguldas kultūras forums. Atvērtā lekcija “Kurp ejam – pasaules pieredze, tehnoloģiju iespējas un mākslīgais intelekts”. https://m.sigulda.lv/?sadala=read&id=25117
- 20.10.2023. Edgars Čerkovskis. Karjeras nedēļa 2023. Atvērtā lekcija "Nākotnē nepieciešamās prasmes darbā ar robotiem". https://www.tip.edu.lv/lv/2-uncategorised?start=272
- 20.12.2023. Edgars Čerkovskis. Atvērtā lekcija 11. un 12. klašu skolēniem par mākslīgo intelektu. https://t2v.lv/715-pirmo-semestri-nosledzam-ar-karjeras-izglitibas-lekcijam
- 21.04.2022. Harsh Chauhan, Nataļja Verina. Impact of sociocultural characteristics on attitude toward digital transformation. Presentation in EKA University of Applied Sciences 6th International Scientific Conference EMERGING TRENDS IN ECONOMICS, CULTURE AND HUMANITIES (etECH2022)
- 25.04.2019. Natalja Verina, Inga Shina. Digital transformation in higher education in Latvia. Presentation in EKA University of Applied Sciences International Scientific Conference EMERGING TRENDS IN ECONOMICS, CULTURE AND HUMANITIES (etECH2019)
SADARBĪBA AR INDUSTRIJU, AKADĒMISKO UN PUBLISKO SEKTORU, KĀ ARĪ AR NVO
Partneris |
Sektors |
Valsts |
Aktivitātes |
Qn Alliance https://qn-alliance.eu/digital-transformation-and-disruptive-technologies/ Parakstīts misijas paziņojums 19.01.2024. |
HE |
Italy, Spain, Portugal, Romania, Turkey, Germany, Poland, France, Albania |
Research activities within the Research Hub “‘One health’ and wellbeing” , https://qn-alliance.eu/q%e2%81%bf-research-hubs/ |
DLearn https://dlearn.eu Agreement No. 16-10/24/01/ |
HE VET Business |
Latvia |
Research “Relationship between Perception of Digital Transformation and Individual Psychological Capabilities of Academic Staff” |
Valsts administrācijas skola https://www.vas.gov.lv/lv |
Public Administration |
Latvia |
Research “Personal and Institutional Barriers of Public Administration Employee toward to State Digital Transformation” |